
Пенсія переселенців, жителів ТОТ та біженців: юрист "Донбас SOS" пояснив, на що варто звернути увагу

Кабмін України наприкінці березня спростив отримання пенсії внутрішньо переселеними особами, біженцями та мешканцям окупованих територій, але є нюанси, які потребують уваги, щоби отримували виплати без проблем.
На що варто звернути увагу 62.ua/0642.ua, розповів юрист "Донбас SOS" Михайло Фоменко.
- Прокоментуйте, будь ласка, чи залишилися відмінності в отриманні пенсії для різних категорій пенсіонерів, наприклад, ВПО до 2022 року, внутрішньо переміщених переселенців - пенсіонерів, які проживають на ТОТ, і для біженців за кордоном?
- На даний час умови майже прирівняні для всіх пенсіонерів. Головне – виплата пенсії для ВПО, які отримали довідку до 24.02.2022 року була відв’язана від наявності довідки ВПО – раніше в разі її скасування всі державні виплати припинялися.
Ті відмінності, що залишилися, головним чином пов’язані з тим, де станом на зараз знаходиться людина, яка проживала на території, яка наразі тимчасово окупована (ТОТ) – виїхала і тимчасово проживає за кордоном (перебуває за межами України не менше ніж 183 дні протягом календарного року або отримали тимчасовий захист чи статус біженця за межами України) - незалежно від наявності довідки ВПО та дати переміщення; виїхала і проживає на підконтрольній Уряду України території; проживає на тимчасово окупованій території.
Пенсіонери за кордоном, а також на ТОТ повинні проходити фізичну ідентифікацію кожного року до 31 грудня, а також подати заяву про неодержання пенсії від рф. Пенсіонери, які проживають на підконтрольній території, мають подати заяву про неодержання пенсії від рф. Проходження ідентифікації не вимагається – презюмується, що їх особа буде встановлюватися банками або органами пенсійного фонду в звичайному режимі роботи і не потребуватиме окремого звернення.
Також, бажано проведення видаткових операцій по пенсійному рахунку принаймні раз на 6 місяців, оскільки їх відсутність може бути підставою для припинення виплати пенсії і повернення коштів до Пенсійного фонду і припинення.
Щодо способу проведення ідентифікації інформацію за потреби можна подивитися в матеріалі "ДонбасSOS": https://www.donbasssos.org/important-changes-for-pensioners/
- Можливо, є якісь підводні камені, на які потрібно звернути увагу пенсіонерів, пов'язані зі строками тощо?
- Стосовно особливостей, на які варто звернути увагу, я б наголосив на необхідності проведення ідентифікації до кінця цього року тим чи іншим способом пенсіонерам, які були зазначені вище.
Також необхідно проводити видаткові операції по рахункам не рідше ніж раз на 6 місяців, інакше пенсія також буде припинена. Якщо ви не впевнені, що у вас збережеться доступ до банківського рахунку, створіть якийсь невеликий щомісячний платіж, наприклад, поповнення мобільного номеру на декілька гривень (його треба періодично поповнювати, щоб він не був заблокований). Таким чином кожного місяця по рахунку будуть проходити видаткові операції і пенсія не буде припинена.
- Чи зверталися до "Донбас-SOS" пенсіонери зі скаргами на дії спеціалістів ПФУ, які йдуть всупереч нововведенням, Якщо так, наведіть, будь ласка, приклади, та порадьте, як діяти у випадках порушень прав пенсіонерів...
- Так, наразі ми фіксуємо проблеми з поновленням (а в деяких випадках і з виплатою поточної) пенсії особам, які в процесі поновлення і проведення ідентифікації не подали заяву про неодержання пенсії від рф.
В певний проміжок часу між затвердженням відповідних змін і початком їх реалізації органи ПФУ не знали, що саме вони мають робити відповідно до нових правил. Тому, наприклад, до кінця квітня при проведенні відеоідентифікації питання щодо неотримання пенсії від рф не ставили – а це основний спосіб подачи такої заяви для більшості пенсіонерів, які не мають електронного підпису і не можуть подати заяву через портал електронних послуг ПФУ.
Хоча це і не може бути окремою підставою для припинення виплати та строк на подання такої заяви встановлений до 31 грудня 2025 року, в деяких випадках пенсіонери отримували відмови у поновленні чи продовженні виплати пенсії. В таких випадках ми радимо за можливості подавати таку заяву або через портал ПФУ у вільній формі за допомогою електронного підпису чи Дія.підпису, або пробувати переподати заяву на відеоідентифікацію через портал або гарячу лінію ПФУ – це можуть зробити, зокрема, родичі таких осіб на підконтрольній території. Також, якщо причина виникнення проблем поки невідома, для одержання офіційної відповіді ми радимо письмовий запит (або сканкопія такого запиту на електронну пошту відповідного управління ПФУ) з вимогою надати інформацію про причини виникнення проблеми з виплатою пенсії.

Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів